Pomocná tlapa mezi šelmami: Když vlci zachraňují rysy

5.9.2017 – Zuzana Teličková
Studie vědců z Oregon State University v USA prokázala, že rostoucí populace vlků pomáhá nejen k rychlejšímu zotavení místních ekosystémů, ale může hrát důležitou roli i při záchraně ohrožených zvířat
vlci rysi
Pomoc mezi šelmami

Rysů kanadských je v posledních letech stále méně. Jejich stavy by mohli zachránit vlci

Ukázkovým příkladem výše popsaného jevu je rys kanadský (Lynx canadensis), zapsaný na seznamu ohrožených druhů ve 48 státech USA. Tato statná kočkovitá šelma doplácí především na rychlý úbytek zajíce měnivého (Lepus americanus), který je základem jeho jídelníčku. Zajíci se totiž stále častěji stávají kořistí kojotů, kteří se za nepřítomnosti vlků velmi rozmnožili. Na rysy pak nezbývá dost potravy a jejich počty klesají. Přemnožení kojotů má i další neblahé důsledky a významným způsobem přispívá k rozvratu celého ekosystému. „Jejich populace jsou mnohem větší než v dobách, kdy na většině území USA žili vlci,“ říká William Ripple z katedry lesních ekosystémů. „Předtím, než byli vlci ve velkém vyhubeni, zabíjeli kojoty a udržovali tak jejich populaci pod kontrolou. Kojoty od pokusů lovit zajíce navíc odrazoval samotný strach z vlků.“

TIP: Život rysa ostrovida aneb Návrat evropského tygra se zatím nekoná

Kojoti mají pestrý jídelníček, ale vždy dají přednost králíkům a zajícům. Jakmile jim ze strany vlků nehrozí žádné nebezpečí, začnou se živit zajíci a podle zoologů mohou zabíjet dokonce i samotné rysy. Ti navíc čím dál obtížněji hledají útočiště, protože v teplejším klimatu ubývá sněhové pokrývky. Návrat vlků do přírody může tento neblahý trend zvrátit. Například v Národním parku Yellowstone se po obnovení vlčích populací snížil počet kojotů o 50 % a zdá se, že se postupně obnovují také populace zajíců měnivých. Vlci by tedy mohli být odpovědí hned na několik problémů. Jejich návrat do přírody mimo jiné provází zotavování lesních porostů i říčních ekosystémů a znovuobnovení populací důležitých druhů rostlin a živočichů.

Shutterstock