Silní kluci, slabé holky: Dilema bílých kamzic při výběru partnera

9.9.2016 – Zuzana Teličková
Obecné pravidlo říká, že u savců plodí větší samci zdravější potomky. Zdálo by se, že ani kamzíci nejsou výjimkou. David Coltman z University of Alberta ovšem objevil genetickou záludnost, která by měla samičky kamzíka běláka přimět, aby si výběr partnera pořádně rozmyslely
kamzík bělák
Hlava v oblacích

Kamzík bělák (Oreamnos americanus) obývá vysoké severoamerické hory. Nejčastěji žije v nadmořských výškách kolem 4 000 m n. n. Jeho hustá bílá srst jej bezpečně chrání před mrazy

Velcí, zdatní samci většinou odsunou své subtilnější soky stranou a dostanou se k žádoucím samicím. Výsledek jejich páření ovšem nemusí byt vždy jen pozitivní. Zatímco potomkům mužského pohlaví předají své fyzické atributy a s nimi i naději na sexuální úspěchy, dcerám se takových výhod do vínku nedostane. Z dosud neznámého důvodu mají totiž silnější samci tendenci plodit drobnější a méně zdatné potomky ženského pohlaví.

TIP: Chraptět mohou i zvířata aneb Vyčerpávající daňčí vábení

A jelikož drsná horská příroda dovede být krutá a život na strmých svazích přeje jen silným a zdravým, jsou tyto malé samice značně znevýhodněny a tudíž z evolučního hlediska nežádoucí. Přitom rod v každém případě potřebuje nejen zdravé a silné samce, ale i samičky podobných kvalit, jejichž otci jsou v převážné většině naopak menší samci kamzíka běláka. Coltman zatím neví, do jaké míry tento fakt ovlivňuje dospělé samice při výběru partnera a hodlá ve výzkumu nadále pokračovat.

Shutterstock